Copiii stângaci vorbesc mai greu?!

copil stangaci

Încă de când avea 6 luni, am observat preferința micului P. de a utiliza mâna stângă – fie la masă, fie la joacă. Timp de mai multe luni am ignorat acest fenomen, sau mai bine zis, nu mi-am făcut niciun fel de griji, mergând pe ideea că oricum e încă mic.Dar atunci când a ajuns  să prefere mâna stângă inclusiv pentru a ține lingurița de supă, cănița cu apă sau diverse jucării, a devenit tot mai evident că micuțul meu este stângaci.

În copilărie și eu am avut aceeași tendință (moștenită se pare de la tatăl meu), însă am fost ferm încurajată să mănânc/ scriu cu mâna dreaptă. În prezent, scrisul de mână este singurul lucru pe care nu îl pot face cu stânga, în rest sunt un fel de ambidextră.(vorba vine, se pare că nu există oameni  care pot folosi ambele mâini de la natură, ci doar stângaci auto-educați). Deoarece eu am fost destul de afectată de faptul că mi s-a interzis să folosesc mâna stângă așa cum simțeam, mi-am propus că micului P. să nu îi îngrădesc această libertate în niciun fel.

Prin urmare, stângăcia puiului meu a început să fie observată și de alte persoane, care mi-au spus că ar fi bine să îi interzic folosirea mâinii stângi, deoarece, în caz contrar va avea dificultăți la școală.

Așa că, puțin confuză și intrigată, m-am pus pe căutat informații despre copiii stângaci și în rezultate mi-a apărut în mod obsesiv expresia care dă și titlul articolului- „Copiii stângaci vorbesc mai greu”. Intrând pe diverse site-uri/ bloguri în limba română am rămas cu ideea că da, stângăcia nu e o boală, dar  cu toate astea, persoanele stângace sunt mai predispuse în avea dificultăți la școală, sau boli precum disgrafie, dislexie ori chiar schizofrenie. (mai multe detalii găsiți aici.) 

 

De reținut!

În urma a tuturor articolelor citite, am făcut o mică sinteză cu  câteva lucruri esențiale:

  • Cele mai recente studii arată că principala cauză care determină o persoană să fie stângace, nu are legătură așa cum s-a crezut mult timp  cu dominația emisfereleor cerebrale ci cu dezvoltarea coloanei vertebrale a bebelușului în timpul sarcinii și a factorilor de mediu epigenetici (deși confirmată, despre această teorie s-a scris momentan destul de puțin, o să revin cu informații de îndată ce apar).

 

  • Copilul stângaci care învață să scrie, nu va fi ajutat ținând mâna ta peste mâna lui (decât dacă și părintele e stângaci) ci în oglindă adică stând la birou în fața copilului.

 

  • Chiar dacă la noi (și nu numai) a fi stângaci încă are o conotație negativă, e bine de știut că peste 10% din populația Globului preferă mâna stângă.

 

  • S-a constatat că este mai indicată încurajarea tendinței naturale a copilului de a folosi mâna stângă decât corectarea continuă și obligarea  lui să utilizeze mâna dreaptă. Din fericire, acum există și la noi un magazin dedicat stângacilor care face  mult mai ușoară atât viața copiilor cât și a părinților.

 

Mit sau adevăr?

Unde voiam să ajung de fapt? La ideea conform căreia, mie una, mi se par cam exagerate unele dintre afirmațiile găsite pe diverse site-uri , fie ele românești sau străine. Sigur, nu sunt cercetător, dar  experiența mi-a demonstrat că se poate și altfel.

Copiii stângaci vorbesc mai greu

Micul P., la 17 luni vorbește  mult mai bine  decât se preconizează în orice articol care prezintă dezvoltarea pentru vârsta lui.. A învățat foarte multe cuvinte, face legături , reține ușor, își corectează pronunția din mers. Deci, răspunsul meu la întrebarea din titilu ar fi că este un mare mit, și că fiecare copil este unic.  Iar  noi că părinți nu ar trebui să ne lăsăm guvernați de faptul că avem un copil stângaci sau dreptaci.

Copiii stângaci au rezultate mai slabe la școală și dificultăți în învățarea limbilor străine.

Atât în școala generală cât și în liceu am avut colegi foarte buni la învățătură care erau stângaci, iar eu am absolvit  cu brio un liceu cu profil bilingv.

Un om stângaci este neîndemânatic, rău, și nu aduce niciun folos societății.

Ei bine, sunt curioasă cum ar fi arătat lumea fără aportul câtorva dintre cei mai celebri stângaci : Michelangelo, Leonardo Da Vinci, Enrico Caruso, Phil Collins,  Celine Dion, Mozart, Paganini, Maurice Ravel, Robert Schumann, Beethoven, Messi, Maradona, Rafael Nadal, Napoleon, Einstein, Charlie Chaplin (găsiți lista completă aici).

Cred că fiecare om este special, așa că părinți, nu știrbiți din unicitatea copilului vostru, obligându-l să facă ceva care îi este nefiresc. A fi stângaci nu este o boală, o dizabilitate, o problemă.  Este doar o altă trăsătură a lui!  Oricum de îmbrățișat, vă va îmbrățișa mereu cu ambele mâini!

Foto titlu : Copil stangaci, preluată de aici

 

Dacă v-a plăcut articolul, vă invit să dați like paginii de Facebook a Unicornului Albastru, pentru a fi la curent cu toate noutățile.

4 gânduri despre “Copiii stângaci vorbesc mai greu?!

  1. Ai scris frumos, echilibrat, cu dragoste! Eu asa sunt de satula de stereotipuri, iar asta cu stangacii e in top. Ce se mai maltratau copiii pe vremea noastra, tare trist e ca lumea inca mai gandeste asa….

    Apreciat de 1 persoană

  2. Ma bucur mult ca ti-a placut articolul si iti urez bun venit in casuta Unicornului albastru! Si eu am constatat cu bucurie, in urma comentariilor de la acest articol pe facebook, ca majoritatea covarsitoarea a copiilor stangaci sunt foarte inteligenti si vorbareti 🙂

    Apreciat de 1 persoană

  3. Este primul articol pe care il citesc pe aceasta tema, sa stii! Si mi-a placut foarte mult abordarea ta! Fiica me are aproape 13 ani si e stangace. Scrie cu stanga, desi sunt multe lucruri pe care le face cu dreapta. E ff buna la scoala, citeste mult si este o fire empatica. Si da, ma imbratiseaza des 🙂

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

