Rutina, bat-o vina!

rutina-sanah-suvarna

Nu știu dacă ați observat sau nu, dar în ultimele două săptmâni nu prea am fost prezentă în mediul online. Explicația e simplă- am fost cu micul P. în vizită la cele 2 perechi de bunici și nu am avut net decât pe telefonul meu fosilizat (vă explic altă dată ce și cum).

Ideea e că în perioada ce tocmai a trecut, mi-am dat seama de importanța majoră a  existenței unei rutine în viața mea. Nu știu dacă e de vină venirea pe lume a micului P. sau trecerea anilor peste mine, dar m-am trezit brusc iubitoare de programe fixe și previzibile.

Să nu mă înțelegeți greșit- nu mi-am transformat  viața într-o înșiruire de activități la ore fixe. Dar găsesc foarte plăcut faptul că știu de dinainte la ce să mă aștept. De exemplu- dimineața luăm micul dejun, mergem la cumpărături/în parc, în jur de 11:00-12:00 micul P. are chef de somn și eu de blog, apoi mâncăm, gătim, ieșim din nou afară etc.  Plecarea în deplasare m-a afectat în sensul că nu știam ce va aduce ziua respectivă și am fost mai agitată ca de obicei.

Despre rutina zilnică a beblușului (în special  cele 3 mari momente : masă, baie, somn) s-a tot scris și s-a dovedit cât este de benefică pentru orice copiluț. Îl ajută să se familiarizeze mai ușor cu fiecare etapă în parte, îi conferă siguranță psiho-emoțională, îl învață câte ceva despre organizare și disciplină etc.

Însă când punem cuvintele „rutină” și „adult” în aceeași propoziție, în mod brusc, situația situația se schimbă la 180 de grade. Dintr-un aliat de nădejde, „mica rutină” se transformă într-un monstru cu 7 capete de care orice om resposabil trebuie să scape cu orice preț.

Mărturie stau nenumăratele articole pe unul și același subiect – „Cum să scapi de rutina din vaiața ta”/ „X pași să ieși din rutină”/ „Y strategii să ieși din rutină” sau chiar titluri mai agresive precum „Refuză să faci loc rutinei în viața ta”.

Ciudat mi s-a părut faptul că în mediul online străin, lucrurile stau foarte diferit. Aici site-urile abundă în materiale care încurajează sau învață  oamenii despre cum să își dezvolte o rutină zilnică sănătoasă.

În acel moment, mi-am dat seama că, acest termen atât de uzual în ambele limbi este utilizat cu sensuri diferite. În română, rutina este sinonim pentru monotonie, plictiseală, plafonare și de aceea e de dorit să fugi de ea cât mai departe. Pe când, în engleză, rutina se referă mai degrabă la ansamblul de obiceiuri (zilnice, sptămânale) ale unei persoane.

Personal, prefer să  mă raportez la rutină în sensul  ei pozitiv. Și cred că am fi mult mai câștigați dacă în loc să fugim de ea, fiecare dintre noi, am include în rutina noastră de zi cu zi cel puțin câteva obiceiuri sănătoase, ca de exemplu:

  • servirea micului dejun înainte de a pleca de acasă
  • efectuarea de exerciții fizice
  • alegerea unor feluri  de mancare sănătoasă
  • peterecerea a minim 10 minute cu tine însuți/însăți (mai multe astfel de obiceiuri găsiți aici) 

În concluzie, rutina poate fi și un lucru extrem de benefic pentru sănătatea fiecăruia dintre noi și cred că este pe nedrept atât de blamată în articolele autohtone. Nu cred că, în numele libertății și a fugii de monotonie, trebuie să eliminăm orice lucru repetitiv din viața noastră.

Mie îmi place să am rutina mea și mi-am propus să o dezvolt treptat adăugând noi și noi obiceiuri sănătoase. Voi cum stați la capitolul ăsta? Aveți vreo rutină constantă? Sunteți mulțumiți de ea sau mai vreți s-o îmbunătățiți?

Photo by Sanah Suvarna on Unsplash
Dacă v-a plăcut articolul, vă invit să dați like paginii de Facebook a Unicornului Albastru, pentru a fi la curent cu toate noutățile.
Lasă un răspuns

