De câtă atenție are nevoie un copil? (+review pentru două jocuri educative de sărbătoare)

Încă de cum se nasc, ne grăbim să îi creștem mari, dorindu-ne să scăpăm mai repede de colici la 2 luni, de dureri de dinți la 6 ori de temutele crize de furie la 2 ani. Și, fără să ne dăm seama, ne trezim într-o bună zi că puiul de om e acum mare și merge la grădi/școală  iar pe noi încep să ne bântuie grijile. Oare i-am arătat/spus în fiecare zi cât de mult îl iubesc? L-am făcut  să râdă în hohote? Am petrecut timp de calitate împreună? Cu alte cuvinte, am strâns în bagaj suficiente amintiri frumoase de care să își amintească cu drag peste ani?

După 2 ani și 2 luni alături de micul P., pot să vă spun cu mâna pe inimă că amintirea nopților nedormite ori a zilelor cu dureri se estompează tot mai tare iar în minte  rămân întipărite doar  clipele fericite. De exemplu, aniversarea de la 2 ani a micului Pavel a fost o zi cu totul memorabilă, presărată din plin cu oaspeți, cadouri și voie bună. Cea mai amuzantă amintire este cea legată de tort – a fost atât de fascinat de lumânările aprinse pe care încerca stângaci să le stingă încât ne-a cerut de foooarte multe ori să le reaprindem doar pentru a se bucura de ele. Cred că a fost prima dată când lumânările  au fost atât de intens folosite încât s-au topit aproape complet.

Atunci am avut o revelație pe care inconștient o simțeam demult: Copii au nevoie să se simtă în centrul atenției în fiecare zi! Pentru că, oferindu-le atenția noastră îi asigurăm că sunt importanți pentru noi, că nevoile lor (emoționale, mai ales) contează, că îi iubim și că suntem alături de ei.  Și nici nu e așa de greu să facem asta. Avem nevoie doar de disponibilitate sufletească și de un pic de timp. Și poate, și de câteva jocuri bine alese, după cum veți vedea 🙂 Sigur, nu putem să îi oferim copilului atenția noastră non-stop. Și se pare că nici specialiștii nu recomandă asta. Dar, cred că acel timp special de  conectare de care vorbesc mereu experții în parenting, acele momente în care suntem acolo trup și suflet pentru copil ar fi ideal să existe  zilnic.

Unul dintre modurile mele preferate de conectare cu micul P. este prin joc și joacă (mult timp nici nu a fost receptiv la alte manifestări de tandrețe, așa că nu am avut prea multe opțiuni).  Aflând despre preocuparea mea pentru activități și jocuri pentru copiii de peste 2 ani, cei de la Abrakadabra mi-au ieșit în întâmpinare cu două recomandări extrem de faine despre care o să vă povestesc mai multe în rândurile care urmează:

review2

1.Tortulețul norocos sau cum să te conectezi cu copilul rapid și ușor

Vă spun sincer –  inițial, denumirea nu prea m-a convins iar imaginile de pe cutie, deși frumoase, parcă erau un pic prea roz pentru gustul meu. Ei bine, entuziasmul celor doi băieți blonzi (micul P. și prietenul său bun, T.) mi-a demonstrat cât de tare m-am înșelat.

Jocul vine într-o cutie din carton tare și colorat (una dintre părțile ei reprezentând chiar baza tortului pe care va fi așezat încă un etaj care se află în cutie). Însă adevărata senzație au fost…lumânările! Cele 15 piese din lemn colorat (1 lumânare este formată din două bucăți de aceeași culoare plus un vârf galben) au fost pe rând studiate, aranjate, dărâmate cu zarul și mai ales…suflate.

review3

(N.E. : Fotografiile au fost făcute de Andreea A. în timpul  unei vizite, moment în care atât micul P. cât și prietenul său bun, T. au descoperit cele două jocuri pentru prima dată).

Regulile sunt  destul de simple (mi-a plăcut mult faptul că există și  un regulament tipărit în limba română pe lângă cele în germană și engleză): fiecare copil primește la începutul jocului un număr egal de piese din lemn, iar apoi în funcție de culoarea pe care o dau cu zarul încep să  construiască lumânări pe tort în spațiile indicate.

Nu vă imaginați că totul a decurs ca la carte- vorbim de doi copii de 2 ani și câteva luni care descopereau pentru prima dată o jucărie nouă. În același timp! Chiar dacă nu a fost cooperare deplină, o dată puse lumânările, am cântat: La muți ani! iar momentul a devenit cu adevărat magic pentru copii (dovadă fiind  și faptul că pe toată durata vizitei, T. a fost fascinat de acest joc și l-am reluat în mai multe rânduri).

page review2

Așadar, pe lângă caracteristicile obișnuite ale unui joc educativ (în cazul de față fiind stimularea motricității fine,  exersarea denumirii culorilor și a concentrării,  învățarea respectării rândului), „Tortulețul norocos”  are și marele avantaj de a putea fi folosit cu ușurință drept modalitate de conectare cu cel mic. Momentul festiv care marchează finalul jocului îl pune în prim plan și poate fi un prilej perfect pentru o sesiune de pupici și îmbrățișări. Cu siguranță este un joc care va fi extrem de îndrăgit de cei mici, pentru că nu cred că există vreun copil căruia să nu îi placă aniversările. Iar lucrurile devin mult mai simple când tot ceea ce trebuie să faci este să deschizi o cutie frumos colorată și nu să dai fuga la cofetărie…

Mini Carnaval sau cum să învățăm în mod distractiv

review6

Cel de-al doilea joc educativ, tot de la producătorul Logis („jocuri educative deosebit de apreciate, îndeosebi pe piața germană și franceză”), constă în 2 seturi de cartonașe (2x 16) pe care sunt ilustrate păsări și animale (setul verde) respectiv copii îmbrăcați în costum de carnaval cu acele animale (setul albastru).

La fel ca în cazul Tortulețului norocos, cutia în care sunt ambalate este dintr-un carton tare simpatic colorat. Ca și mărime sunt mai mari puțin decât cartonașele Montessori și par și un pic mai rezistente. Mi-au plăcut în mod deosebit ilustrațiile – care sunt destul de realiste, în culori plăcute, dând senzația că au fost desenate.

page review 3

Deși vârsta recomandată este 3 ani plus (și la primul joc e la fel) mie mi se par potrivite încă de la 2 ani. Micul P. a fost de la început atras de cartonașele cu animale și relativ repede s-a prins și care e faza cu copiii costumați. Regulile jocului prezintă două modalități de abordare (fiecare copil ia pe rând câte un cartonaș din teancul cu animale și apoi trebuie să îi găsească corespondentul cu  unul dintre cele cu copii costumați care sunt întinse jos sau punerea de întrebări despre fiecare animal în parte). Cu cât copiii sunt mai mari, jocul poate deveni mai complex (jucătorii ghicesc animalul de pe un cartonaș extras pe baza întrebărilor/a ghicitorilor etc.).

joc-educativ-cu-animale-mini-carnaval

Personal, am încercat și o abordare tip Montessori- adică i-am dat lui P. un șir de 5 cartonașe cu animale – iar după ce le-a recunoscut i-am oferit și pe cele 5 corespondente pe care să le potrivească singur. O altă posibiltate extrem de distractivă pe care mi-am propus să o încerc este să ne costumăm noi înșine în diverse animale având ca sursă de inspirație cartonașele din joc.

După cum probabil v-ați dat seama deja, ambele jocuri pot fi utilizate atât în grup (de 2 până la 5 copii) cât și individual (fie copilul singur fie alături de părinte – ca moment de conectare și învățare).

page review 1

Lui Pavel i-au plăcut mult, dovadă fiind faptul că nu trece zi, în care să nu vrea să suflăm în tort sau să ne jucăm cu cartonașele de carnaval și presimt că va fi o pasiune de lungă durată. Probabil vă voi mai povesti și pe viitor despre astfel de jocuri, deoarece mi se par o modalitate  ideală de a îmbina învățatul cu distracția și conectarea.

Vouă cum vi se par jocurile recomandate ?

Dacă v-a plăcut articolul, vă invit să dați like paginii de Facebook a Unicornului Albastru, pentru a fi la curent cu toate noutățile.

Reclame

16 gânduri despre “De câtă atenție are nevoie un copil? (+review pentru două jocuri educative de sărbătoare)

1. Deja stiu cum sa ma imprietenesc cu baietelul prietenei mele, care a fost destul de retras atunci cand am mers prima data in vizita la ei. Cred ca Tortuletul norocos ar fi pe placul lui si poate asa reusim sa legam o prietenie stransa :). Intre noi fie vorba, sunt „matusa” preferata a copilasilor din anturajul nostru si, din cand in cand, mai apelez la cate un ajutor interesant si colorat :)))

Apreciat de 1 persoană

2. Am vazut si noi jocul cu tortuletul la un prieten de-al lui Theodor. Baietelul meu are 2,4 ani si s-a jucat mult cu acest jos-a pus lumarelele si a suflat il ele…a fost foarte distractiv.

Apreciat de 1 persoană

3. Mini Carnavalul suna excelent si pare si un joc pe care sa il putem lua in calatorii. Cel mai mult imi place ca e un joc care pare sa creasca impreuna cu copilul, deci il poti folosi timp indelungat!

Apreciat de 1 persoană

1. Da, ambele jocuri vin in cutii de carton tare si sunt foarte practice si usor de transportat- eu le-am testat pe durata unei vizite si au rezistat fara probleme inghesuielii din rucsacul meu si din metrou :). Si eu cred ca e un mare avantaj faptul ca pe masura ce copiii cresc, poate deveni tot mai complex 🙂

Apreciază

Lasă un semn că ai trecut pe aici :)

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica: